lördag 1 juni 2013

Lite av varje

Jag är nyss hemkommen från lite sökträning i skogen. Idag tränade vi tillsammans med Kira och matte Jessica och husse Christian förståss. Med på träningen var också två personer som för tillfället letar hund och ville vara med och figga! Härligt! :) 

jag började med Jacko och gjorde tant sök på ena sidan stigen och körde vindmarkeringar på andra sidan... Att hitta figuranterna har han aldrig några större bekymmer med men så var det de här med markeringarna... Jag bad dem försöka få igång ett bra skällande när han kom ut men istället gav han bara ifrån sig ett och ett! Det var en ny figurant och han gjorde lite finare markeringar hos Jessica som vet hur han ska tas men ändå långt ifrån sökträningen i tisdags! Idag la jag även till kamp hos figuranterna för att minska fokus på mig, och jag kom inte ut till figuranten när vi körde vindmarkeringar...

I tisdags körde jag precis som jag gjorde idag fast utan kamp. Nu börjar man komma in i en fas där det är en liten balansgång och man får gå lite på känn, vad han har i sig i stunden, hur länge han orkar skälla och hur han fokuserar. Markeringarna är fortfarande färska och Jacko vet inte riktigt vad som förväntas av honom. 
Hos Micke skällde han skitsnyggt (!) medan han på nästa skick bara tuggar pinnar och bara skäller någon enstaka gång. Vi pratade om att vi bör sätta lite högre krav  på honom men samtidigt känns han inte redo för det hos alla figuranter! Åh så svårt det kan vara ibland! 

I torsdags var jag på klubben och ställde upp samma bana som jag körde när jag tränade för Carina Jongen. Jacko fixade hela banan fint men Skrållan protesterade högljutt när jag kom med mina öppna händer lite var stans! Haha, jag får nog köpa att jag har lite olika sätt att tänka när jag ska banvandra till var och en av dem. ;) 

Nu är hundarna vattnade och vi ligger och tar igen oss en stund efter en bra vecka! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar