fredag 29 mars 2013

Slyngelålder... hmm...

Dagens och gårdagens träning har varit på lydnadsplanen och tyvärr har det inte riktigt gått som jag velat.

Igår var vi på söderåsens bk och tränade helt själva på planen... Det gick ganska bra till en början med lite fotgående och liggande under gång. I mitten av träningen kom det folk ut från klubbstugan och där var vi igång med tjat och kamp mellan mig och Jacko, då han ignorerar mig så fort han ser mer intressanta saker, och ja jag vet att jag ska vara mest intressant i hela världen men när jag begär saker som jag vet att han kan blir jag irriterad vilket leder till ännu mer ointresse från Jacko!
Är det detta som kallas slyngeltrots eller vad?!!

Skrållan fick kört en del på agilitybanan också med fina följsamma svängar. Det vi behöver fortsätta traggla är slalomingångarna, vet i kattsingen hur jag ska få henne att suga framåt själv där...

Idag var det träning med Anna och Jane på Åstorps bk. På genomgången innan sa jag hur jag upplevt gårdagen och Anna och Jane skulle se vad de kunde bidra med för tips...
Vi började med en budföring mellan mig och Anna, Jacko sprang mer än gärna iväg men gjorde lite utsvävningar och på tillbakavägen tog han ett race över halva (!) planen innan han behaga komma in i position. Suck! Vi gick tillbaka i hela budföringsträningen och stod väldigt nära varandra för att inte inbjuda till allt för mkt spring... Anna använde sig av klickern här.
Sedan gjorde vi lite "kontaktuppsöknings övningar" då jag hade Jacko lös och jag bara gick utan att ge kommando till honom och så fort han kom och sökte kontakt fick han godis. Tyvärr blev jag även här ganska besviken på honom då jag vet att han kan göra det sååå mycket bättre! :(
Men man måste ju ha dåliga dagar för att kunna ha bra dagar så det kan ju bara bli bättre för tillfället...

Det vi kom fram till idag är att för att komma ifrån tjat och få upp intresset från Jackos sida och låta hans kreativitet belönas istället för att jag skäller på honom får jag nog damma av klickern här hemma! Han måste börja "få lov" att tänka själv och belönas för det!

Så here we go! Klickerträning it is!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar