söndag 3 mars 2013

Sök- och Agilityträning

Idag har det varit fullt upp minst sagt, vi började dagen med att packa väskan med tjänstetecken, snusdosor och kamptrasor! Det var dags för sökträning. Jacko skötte sig riktigt bra, jag la ut en figge på varje sida som sedan vandrade tre ggr... För att göra honom mer taggad på att hitta figgen snabbt erbjöds det både godis och kamplek vilket var väldigt uppskattat! :)
Eftersom han hade en del stopp förra gången, då det inte riktigt fungerade med visningar försökte vi denna gången med att figgen skulle knäcka en pinne innan jag skickade honom. Detta resulterade i att han förväntade sig ett "knäck" på stigen innan han blev skickad...
På det fjärde skicket ändrade jag strategi och skickade utan ljud men så fort Jacko stack iväg fick också figgen fart och sprang och tjoade! Då gick det bättre och han hade bra fart ända från start.
Jag tror vi båda var ganska nöjda med förmiddagens träning!

Hem och åt och hämtade andan en stund sedan bar det iväg till den efterlängtade agilityträningen! Årets första träning och det kändes jäkligt skönt att vara igång igen! Det var som vanligt en ganska klurig och tight bana som Gill ställde fram. Skrållan gick förvånansvärt bra för att inte tränat sedan november... Hade lite problem med slalom (sista pinnen fanns inte enligt Skrållan) och vissa "kast bakom ryggen". Kontaktfälten gick mycket bättre än vad jag trodde, det kändes som att Skrållan faktiskt hade sug på att gå ner på kontaktfälten och inte bara full fart och hoppa!
Sen var det Jackos tur. Vi började introducera lite hinder och kontaktfält i höstas men har ju precis som Skrållan haft ett uppehåll, jag var ganska spänd på att se vad han kom ihåg.
Det började med att Jacko vägrade att sätta sig på en kletig gräsplan och därefter sprang runt som en tok när jag stod som ett annat fån och tyckte att det var däcket han skulle hoppa igenom... Men efter att han kollat in stället och faktiskt var intresserad av vad jag ville gick han från klarhet till klarhet och vi har mycket att träna på till nästa gång! Kul! Kontaktfälten var jag nog mest nöjd med, duktig liten virrpanna! ;)

Dagar som denna, med underbart vårväder önskar jag att det aldrig blev kväll, hade kunnat hålla på hur länge som helst idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar